Yvonne Schönborg-Strömer

Yvonne är uppvuxen i Göteborg och det är också där hon fått det mesta av sin dansträning. Började dansa som tre-åring så det har blivit många år med dans. Förutom utbildningarna i Göteborg har hon utbildat sig i Laban i England och i Los Angeles. Hon är också utbildad teaterpedagog.

Under sina år som dansare har hon haft förmånen att dansa för många olika pedagoger och koreografer vilket gör att hennes stil är lite av en fruktsallad. När Yvonne koreograferar/undervisar blandar hon och ger från både pardans, jazz, street, hip hop, modernt, afrikanskt och stepp.

Innan Yvonne flyttade till Skövde så undervisade hon på bl.a. Balettakademin, Artisten, Skara skolscen, dansstudio Move, Wendelsbergs teater och skolscen och Danshuset i Gbg. Frilansar som koreograf och, för att nämna några jobb, har hon koreograferat för bl.a. Cabaret Lorensberg, Astrid Lindgrens värld och Diggilooturnén. Hon har jobbat med ett tjugotal av Sveriges mest kända artister men framför allt har hon jobbat med skådespelare i olika produktioner. Hon har själv sjungit och dansat i shower både i Sverige och utomlands.
2008 fick Yvonne Skövdes kulturstipendium för hennes insatser för kulturen i bl.a. Skövde.

Sen Yvonne flyttade till Skövde 2006 och fram till ht 2017 har hon regisserat och koreograferat 16 musikalproduktioner på Skövde Stadsteater och en i Borås. För att nämna tre riktiga publiksuccéer så har vi ”Cats”, ”Flashdance” och ”Det bästa från Björn och Benny” på Skövde stadsteater och My fair lady i Borås.
(My fair lady med regi och koreografi av Yvonne. Cats och Flashdance med regi av Yvonne och nygjord koreografi delad mellan Yvonne och Madeleine Söderqvist. Det bästa från björn och Benny med delad regi och koreografi av Yvonne och Bo Westerholm.)
Senaste musikal som Yvonne regisserade och koreograferade på Stadsteatern i Skövde var

”All shook up”2020.

Hon har också de senaste åren hunnit med workshops på teater 2lång och importfestivalen i Göteborg plus att hon hunnit regissera två revyer på Falköpings stadsteater. 2017 vann  Erik Lund (text) och Yvonne(koreografi)  Karl Gerhard-Hatten för ett revynummer i hans anda.  VT 2020 fick hon äran att regissera och koreografera Pippi Långstrumps jubileumsföreställningar i Astrid Lindgrens Värld. Hon fortsatte sedan med regi och koreografi för Ronja Rövardotter.

Anmäl dig / mer info