Danskurser: Nivåer och åldrar

Här följer en guide för att hjälpa dig att välja rätt nivå och ålder när du väljer dansklass till dig själv eller ditt barn.

ÅLDER

Barndans: Välj åldersgrupp efter barnets födelsedag, inte kalenderår. Vi rekommenderar att barnet har fyllt 4 år innan start i 4-årsgruppen, 5 år innan start i 5-årsgruppen osv. Detta så att barnet kan ta till sig materialet på bästa sätt.
Junior: ca 10-13 år
Tonår: ca 13-19 år (även äldre är välkomna)
15år+: 15 år och äldre
Vuxna: ca 18 år och äldre

NIVÅ

N1: Inga förkunskaper krävs.
N2-3: Fortsätter med grundläggande teknik. Dansaren har minst 1-2 terminers förkunskap.
N4-5: Dansaren behärskar grundläggande teknik och terminologi samt ett något snabbare utlärningstempo.
N6-7: Dansaren besitter god grundläggande teknik och kunskap om terminologi samt behärskar ett snabbt utlärningstempo.
Övade: Dansaren besitter mycket god teknik och har tränat dans i flera år. Här får läraren fria händer och utlärningstempot är snabbt.
Avanc: Detta är dansskolans högsta nivå. Dansaren besitter mycket god teknik och har tränat dans i flera år. Här får läraren fria händer och utlärningstempot är snabbt.