Tävling

Hos oss på Helens Dansskola kan du tävla i Konstnärlig dans, Disco, Hiphop, Pardans & Artistic Ballroom inom Swedish Dance League!

Swedish Dance League™ är Sveriges enskilt största forum för moderna danstävlingar och drivs av Sveriges Dansorganisation.
NYBÖRJARE TILL ELIT – 40 TÄVLINGAR OM ÅRET – 3200 TÄVLANDE – 14 OLIKA DANSSTILAR

Har du frågor gällande tävlingsdans? Tveka då inte att kontakta tävlingsansvarig Tilde Emilsson för mer information. Tilde@helensdansskola.nu

Nyttiga dokument!

Information privatlektioner

Kostnad+info tävlingsprogram

Tävlingsinformation

Information om tävlingskalender, tävlingsinbjudningar, ranking, regler mm kan du få via www.helensdansskola.nu under ”tävlingar”. Besök även swedishdanceleague.com för nationella tävlingar www.ido-dance.com för internationella tävlingar.

Lagledare

Vi fungerar som lagledare under tävlingsdagen och finns till hands för alla dansare. Vi delar ut nummerlappar och har den kontakt som behövs med arrangören. Eftersom det är ett högt tempo, mycket folk och mycket att hålla ordning på ska barn under 12 år alltid ha någon vuxen med sig som tar det ansvaret. Lagledaren ska meddelas så snart som möjligt om ändringar sker eller om man får förhinder att närvara vid en tävling! Vem som är lagledare, samt övrig information, framgår på Facebook-sidan ”Tävlingsdansare Helens Dansskola”.

Anmälan och licens

Alla anmälningar till tävlingar sker via www.dans.se . Klicka på: ”Ny användare? Välkommen att öppna ett konto!” och följ instruktionerna. Observera att det är dansarens uppgifter som ska fyllas i, men kontaktuppgifterna ska gå till målsman. När kontot är öppnat klickar man på ”mina tävlingssidor” och där ska man ansöka om licens (välj Sveriges Dansorganisation, SDO och Helens Dansskola). Licensen måste godkännas av dansskolan (tar någon dag) innan man kan anmäla sig till en tävling. Vid första tävlingen har man en provlicens, som är gratis. Om man vill fortsätta tävla får man inför nästa tävling ansöka om en betald licens. Den kostar 400 kr (2023) och gäller per kalenderår.

När man fått sin licens kan man anmäla sig till en tävling. Man tävlar i åldersindelade grupper, systemet väljer rätt åldersgrupp utifrån den inloggades personnummer. Nya tävlingsdansare startar i bronsklass. Om man ska tävla i duo eller grupp måste man först lägga upp duon/gruppen i systemet (alla dansare i duon/gruppen måste först ha ordnat sina licenser). Allteftersom man placerar sig på tävlingarna och får poäng stiger man i klasserna. Vilka dansare som får poäng är beroende av placering, men också hur många som tävlat i varje klass – det är den bästa tredjedelen i varje klass som får poäng. Resultaten publiceras på www.vote4dance.com. Det behövs två poäng för att avancera från brons till silver, två från silver till guld, tre från guld till star, fyra stycken från star till superstar och fem från superstar till champion. Mer information om klassindelningar, poängsystem med mera kan man få på dans.se. Man kan förstås också få hjälp av lagledarna eller andra dansare/föräldrar som varit med ett tag. På dans.se registreras hur många poäng en tävlingsdansare har fått och placerar denne automatiskt i rätt klass.

Betalningar för licens och tävlingar görs via dans.se. Alla uppgifter om betalningar, OCR-nr, vilka licenser man har, vilka tävlingar man är anmäld till, resultat från tävlingar med mera kan ses på dansarens inlogg på Dans.se under ”mina tävlingssidor”. Anmälningsavgiften varierar mellan de olika disciplinerna men ligger runt 200-500kr/tävling. Samma avgift gäller oavsett hur många klasser man startar i. Avgiften ska betalas i samband med att man anmäler sig och har man inte betalat får man inte starta. Anmälningsavgiften till en tävling kan inte återbetalas om man stryker sig. Strikta regler gäller vid strykningar, man kan till exempel inte stryka sig i en klass och sedan vara kvar i en annan om strykningen sker på tävlingsdagen.

Bra att tänka på inför/till tävlingen

-Lämna aldrig kontanter eller värdesaker, lagledarna har en väska där värdesaker kan lämnas
-Musiken kan vara hög, använd gärna hörselskydd, proppar.
-Ta med penna för att skriva upp dina startnummer, samt säkerhetsnålar för att fästa nummerlappen med.
-Efter avslutad tävling fotograferas alla finalister.
-Ät och drick under hela dagen.
-Dansare i bronsklass får inte ha glitter, paljetter, stenar eller smink.
-Om ni åker egen bil, se till att vara minst 1 timme innan utsatt tävlingstid, då tidsscheman är preliminära.
-Meddela lagledaren snarast vid sjukdom/förhinder!